články do novin - fotografie - reportáže

Parkour mezi námi

11.11.2012 20:29

 

5+2 Dny říjen 2012

 

Parkour mezi námi

Rozhovor na téma parkour s Pavlem Honsem 

Parkouristé, lidé které občas ve Vašem městě vidíte lézt po zdech, nebo prolétávat mezi lampami. Většinu z Vás ihned napadne, co je to za vandaly. Ale pravda je trochu jinde. Parkour (park – our = náš park) je celkem nový kolektivní sport. Parkouristé nic neničí, pouze k tréninku využívají věci, které jsou kolem nich – ve většině případů matku přírodu, ale i město je jejich hřiště. Snad uznáte sami, že je lepší, když se mladí lidé dobře baví s přáteli, než aby seděli zdrogovaní někde v podchodu.

Jak dlouho se parkouru věnuješ?

Parkour dělám něco přes dva roky, začal jsem jen skákáním po zdech a zábradlích ale k filosofické stránce jsem se u něj dostal přes parkour.cz, ze kterého jsem po téhle stránce věci hodně čerpal. Vážně jsem začal dělat parkour před dvěma lety.

Parkour ale není jenom o akrobacii, ale i o přátelích že?

      Přátele jsou jeden z hlavních důvodů proč parkour dělám. V parkouru sem našel svoji druhou rodinu a těch skvělých lidí poznávám stále víc a víc. Hodně jsem se spřátelil s lidmi v Mostě, Teplicích, Ústí nad Labem a Chomutově. Našel jsem tu přátele, s pomocí kterých se posouvám v umění pohybu dále, kteří mě jistí a podporují mě při skocích, ze kterých mám strach, přátele kteří mě učí jak zacházet se svým tělem. Neuvěřitelně si cením jejich pomoci a jsem velice rád, když mohu nějakým způsobem pomoci já jim.

 

Co pro tebe parkour znamená?

Parkour mi dává mnoho věcí, z počátku mi dal zábavu a náplň pro svůj volný čas, potom co jsem přestal dělat baseball. Dlouho jsem se rozmýšlel, jestli má cenu začít parkour dělat, v té době jsem měl problémy s klouby v kotnících a plochými nohami 

Jeden čas mě ortoped odepsal na operaci. Další rok, po několika měsících tréninku problémy s klouby zmizely, snad proto že se kotníky díky fyzickému náporu posílily a klenba se začala zvedat. Kromě zlepšení zdravotního stavu mi přinesl parkour přirozeně také zatím nejlepší fyzickou kondici v životě. Snažím se posilovat většinou denně nebo obden, pokaždé na jinou část těla.

 

 Parkour je zatím nesoutěžní disciplína, dá se tedy porovnat třeba s gymnastikou?

Ano, máš pravdu že parkour je nesoutěžní disciplína čímž se odlišuje od většiny jiných disciplín. Jejím cílem není vyhrát a všechny porazit, jejím cílem je zdokonalit se a překonat svůj strach. Ačkoli kombinuje některé prvky z atletiky, je to poměrně svobodná disciplína, a kromě toho, že zde existuje několik předepsaných technik, je na každém jaký druh pohybu používá. Na rozdíl například od gymnastiky, kde musí pohyb vypadat přesně podle předpisů, v parkouru je to naopak. Každý má svůj originální styl a tím se stává jedinečným. Čím déle a intenzivněji děláte parkour, tím více si uvědomujete, že to není jen obyčejný sport, je to styl života.

Kontakt

Ondřej Cvešpr

ondra@cvespr.cz

737 062 614

Vyhledávání